Siirry suoraan sisältöön

Tietoa Ukraina-merkistä ja sen käytöstä

Käyttämällä Ukraina-merkkiä viestit omille sidosryhmillesi, että yhteisösi osallistuu Ukrainan ja ukrainalaisten auttamiseen. Se kertoo myös asiakkaillesi ja sidosryhmillesi yrityksesi arvoista. Merkki on suomalaisilta tärkeä viesti ukrainalaisille sodan keskellä.

Ukraina-merkkiä saavat käyttää yritykset, harrasteyhteisöt, oppilaitokset, julkisen sektorin toimijat sekä järjestöt, jotka ovat auttaneet Ukrainaa ja ukrainalaisia. Auttamisen tapoja on monia:  se voi olla esimerkiksi rahallista apua, oman osaamisten tai ajan käyttöä, tavaralahjoituksia, oman yrityksen palveluiden ja tuotteiden tarjoamista ja työllistämistä tms. Keräämme tänne sivustolle esimerkkejä erilaisista tavoista auttaa, jotta muut yritykset/yhteisöt voivat ottaa näistä esimerkkiä omaan auttamistyöhönsä.

Ukraina-merkin käyttö ei maksa mitään. Merkin saamisen vastikkeena on avun anto ukrainalaisille.   Apua voi tarjota monin tavoin. Sinun yhteisösi osaa parhaiten määritellä sille sopivan tavan tukea ukrainalaisia.

Idea Ukraina-merkistä on tullut yhteisöistä, jotka haluavat osoittaa tukensa ukrainalaisille auttamisen lisäksi. Moni apua tarjonnut ei halua kertoa julkisesti tarjoamastaan avusta tai tuesta, mutta haluaa osoittaa tukensa käyttämällä siitä kertovaa merkkiä. Ukraina-merkkiä suunnittelemassa ja toteuttamassa ovat olleet yhdessä Marketing Finland, Suomalaisen työn liitto, Vala ry, Keskuskauppakamari ja Fama Consulting.

Ukraina-merkin on suunnitellut LM Someco ja tämän verkkosivuston Kuuki Marketing Lab Oy.
Molemmat yritykset ovat tehneet työn maksutta tukeakseen ukrainalaisia sodan keskellä.

Voit käyttää Ukraina-merkkiä omilla verkkosivuillasi, liiketilassasi tai muissa materiaaleissasi, kuten power point -esityksissä tai dokumenteissa. Merkin tarkoitus on viestiä yhteisösi tuesta ukrainalaisille. Siksi suosittelemme asettamaan merkin näkyvälle paikalle, oli se verkossa tai kivijalkapisteessä.

Merkkiä ei saa käyttää puhtaasti kaupallisessa tarkoituksessa, jossa yhteisö hyötyy vain itse rahallisesti merkin käytöstä, kuten  esimerkiksi tekemällä merkistä rintamerkin tai kangaskassin, jonka myynnistä kaikki tuotot tulevat omalle yhteisölle. Sen sijaan merkkiä voi käyttää, jos   vähintään 20 % tuotteen myyntituloista menee Ukrainan auttamiseksi luotettavien järjestöjen kautta. Lue tästä mitä pitää huomioida, kun osa tuotteen myynnistä lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen.

Ukraina-merkin saa käyttöön kertomalla yrityksesi/yhteisösi nimen sekä tavan tai tavat, joilla olette auttaneet ukrainalaisia. Voitte valita haluatteko jakaa yrityksenne/yhteisönne teot julkisesti, jolloin rohkaisette muita yhteisöjä ja annat näille uusia ideoita auttamiseen. Löydät lomakkeen Hae Ukraina-merkkiä -sivulta.

  • Verkkosivustolla
  • Sähköpostin allekirjoituksessa
  • Power point -esityksissä
  • Dokumenttipohjissa, kuten tarjouksissa ja tiedotteissa
  • Ikkunoissa
  • Televisiomainoksissa
  • Mainoksissa
  • Ulkomainonnassa
  • Esitteissä ja muissa julkaisuissa
  • Tuotteissa

#STANDWITHUKRAINE